tirsdag 21. februar 2012

Det er ikke alltid tittelen passer

Men når det gelder boka Barneklær på 123 så stemmer tittelen veldig bra. Boka er skrevet av Marie Aanensen, dama som har butikken Tante Mie i Haugesund og driver nettbutikken Tante Mie som er full av stoff og oppskrifter.



Like før jul fikk jeg boka i postkassen. Passe stor, passe tykk og flotte grunnopppskrifter på barneklær. Boka har ligget på nattbordet lenge og vel. Sylysten min forsvant en gang i desember og jeg har ikke sett snurten til den før i forrige uke. Og da var det bare en ting å gjøre. Flytte boka fra nattbordet og ned på kjøkkenet og tegne av oppskrifta på Raske bukser. Jeg hadde jo allerede funnet frem stoff, så det var bare å sette i gang.


Jeg er ikke den som syr mest etter mønster, men mønstrene og sømbeskrivelsene i boka er det jeg kaller intuitive og enkle å forstå. De aller fleste oppskriftene trenger man ikke mye syerfaring for å få til. Marie skriver også om noe som jeg synes er viktig. Å ikke la seg fange av at det skal være perfekt det man syr. Jeg mener at litt av sjarmen med hjemmesydd er de små signaturene av syeren.



Raske bukser var veldig enkel å sy. Stoffet jeg har brukt er stretch og krever litt mer enn å sy i stumme stoffer, så om man er helt nybegynner er stumme stoffer å anbefale. Nå er mitt store problem at jeg alltid ruser på sømmonnet, så buksa ble litt i største laget. Men det som er for stort passer senere.(Gammelt jungelord.) Jeg ble i alle fall veldig fornøyd med resultatet og fasongen på buksa er super.





En nyttig bok både for deg som har lyst og ikke har sydd før og den som har syerfaring. Boka kan bestilles her.

Etiketter: ,

8 Kommentarer:

Klokken 21. februar 2012 kl. 17:50 , Blogger deconordic sa ...

Søt bukse på en skikkelig søtnos!

 
Klokken 21. februar 2012 kl. 19:35 , Blogger Johanne Brekkevold sa ...

Knallfin bukse. Likte lommene spesielt godt! Er det mulig å få tak i det stoffet? Den boka må jeg bare ha, har fått sydilla igjen.

 
Klokken 21. februar 2012 kl. 19:37 , Blogger Pia sa ...

Kul bukse! Jeg kan oppriktig talt ikke sy. Og ikke tror jeg at jeg skal gjøre noen forsøk...

 
Klokken 21. februar 2012 kl. 19:55 , Blogger Kjersti sa ...

Snasen bukse altså!
Skulle virkelig ønske jeg turte prøve meg på noe sånt, men så lenge stoffet jeg kjøpte for å sy putetrekk fortsatt (etter 3 år) ligger på vent i boden må jeg kanskje stå over å sy bukse... Eller iallfall vente til jeg har fått sydd putetrekkene :)

 
Klokken 21. februar 2012 kl. 21:32 , Blogger Ellen sa ...

Kul bukse på kul fyr!! Kjempefin var den ;) Og så godt å se at det ligger fargerike leker på gulvet deres også, hehe!

 
Klokken 22. februar 2012 kl. 15:57 , Blogger Elin sa ...

Flott bukse :D

 
Klokken 24. februar 2012 kl. 00:59 , Blogger Ranveig sa ...

Flott bukse du har sydd te minste prinsen din ;-))
Fekk bokå te jul -- den ligge på pianoet, men har ikkje tatt steget te å begynne å sy ennå....., men kanskje om litt...??

 
Klokken 29. februar 2012 kl. 00:43 , Blogger Tante Mie sa ...

Buksa ble supersøt! Og jeg elsker det lommestoffet!!!

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden