lørdag 26. juli 2008

Marie gjør ting hun ikke kan - del 2

Sånn til vanlig, når jeg ikke har ferie, underviser jeg i kunst og håndverk. I utgangspunktet er jeg verken flink til å tegne eller forme i keramikk, men jeg føler at jeg får sånn noenlunde til å veilede elevene. Resultatene blir i alle fall gode, så litt tillater jeg å ta på min kappe.

I vår var vi fire kollegaer som fant ut at keramikk-kurs hadde vært moro. Og moro ble det. Vi lærte ulike teknikker, og jeg hadde godt av å friske opp det jeg lærte på Lærereskolen for ti år siden.
En av de første oppgavene på kurset var å lage en paprika i leire. Vi fikk levende modeller (i den grad paprika som er plukket lever) og det var morsomt å starte med en klump og forme paprikaen ut i fra den. Min paprika fikk en litt original farge. Jeg ville nemlig ikke ha grønn, gul, rød eller orange. *sær*

img_9151-nm.JPG

Så fikk vi mange kjevleoppgaver. Jeg prøvde meg på noen skåler, men de gikk i tusen knas under tørkinga. Men to glass ble det. Disse skal brukes til penner eller annet greier og egner seg vel egentlig ikke foroffentligheten eller til å drikkes av. Men skitt la gå. Skal man vise ting man ikke kan så skal man vise dem.

img_9152-nm.JPG

De tre tingene jeg har vist er alle laget i hvitleire og ikke den brune som vi pleier å bruke på skolen. Siste ting er laget i svartleire og det er kjevling som er teknikken. Denne ble jeg noenlunde fornøyd med. ikke det at den er perfekt, men den har et godt utgangspunkt for forbedringer.

img_9147-nm.JPG

Ja, om noen skulle lure så er det en engel. Knis.

Jeg kjenner på meg at jeg må jobbe litt mer med leire til eget bruk, for det var virkelig gøy.

Etiketter:

2 Kommentarer:

Klokken 26. januar 2012 kl. 15:51 , Anonymous fRA MARIEFRIIS.COM sa ...

1.
Leire er kjempemorro! Minner jeg på at jeg gjerne kunne tenke meg å prøve meg litt igjen selv.
Engelen var superflott da!

Kommentar av Mava — juli 26, 2008 @ 9:29 pm

2.
Ikke kan? Ja da lærer du jammen fort ;0) Ble fine ting da! Engelen var herlig :0)

Kommentar av Jorunns lille verden — juli 26, 2008 @ 10:11 pm

3.
Hvis det blir så flott når du ikke kan det, gleder jeg meg til å se når du har lært mer. Jeg synes engelen er nydelig, sart og røff på samme tid.

Kommentar av Ramboline — juli 26, 2008 @ 10:12 pm

4.
Jeg synes paprikaen ble kjempefin, ordentlig kul farge på den
Ha ei fortsatt fin helg.

Kommentar av Hobbyugla — juli 26, 2008 @ 10:26 pm

5.
Veldig gøy med leire, men jeg føler det som deg at jeg ikke er så flink… Mine skåler blir det heller aldri noe av Men glassene var kjempefine, og de er jo perfekte til å ha penner og andre skriveredskaper i ….

Kommentar av Elisabeth — juli 26, 2008 @ 11:10 pm

6.
“…ting hun ikke kan” du liksom Dette var jo flotte greier spør du meg
- og heldigvis at jeg fant bloggen din, for her var det mye spennende

Kommentar av Mari — juli 26, 2008 @ 11:14 pm

7.
Hehe - den englen var skikkelig fin! Skal ha den på soverommet kanskje Nei, virkelig. Så flink du har vært. Det er gøy å drive med slike ting. Hanne

Kommentar av Hanne — juli 26, 2008 @ 11:43 pm

8.
Dette kan du da Og engelen er bare helt nydelig!
Leire er bare så morsomt å holde på med. Tilbragte at halvt års tid på et keramikkverksted for “ørten” år siden og savner det masse.

Kommentar av eva — juli 27, 2008 @ 1:49 am

9.
Synes du virker utrolig flink! Den paprikaen er jo kjempefin:) Har aldri prøvd å lage noe av leire. men det ser veldig spennende ut! Var på et potteverksted engang, og det så jo egentlig enkelt ut men så regner jeg med at de som var der kunne det de holdt på med. Hadde vel ikke fått sammen resultatet om jeg hadde prøvd nei hi hi…..
Ha en fin uke framover!

Kommentar av Monica — juli 27, 2008 @ 8:56 pm

10.
Wow! Paprikaen din var råkul!
Digger at den er blå!
Synes du kan dette veldig godt jeg!

Kommentar av Nabbmo — juli 29, 2008 @ 12:26 am

 
Klokken 26. januar 2012 kl. 15:51 , Anonymous fRA MARIEFRIIS.COM sa ...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden